Hur marknadsför man ett vin?

Tegnér & Hermansson är en av sveriges största vinimportörer.

T&H behövde hjälp med att på ett nytt, kreativt sätt marknadsföra vinet ”Gnarly head” och utlyste en byråpitch som vi vann.

Alkoholreklam i Sverige är omgärdat med mycket strikta regler. Till exempel får inget förekomma i bild som inte har med produkten eller tillverkningen att göra. Texten får inte heller innehålla uppmaningar.

I briefen stod att man ville nå en ny och bredare publik samt att skapa en ”talkie” om vinet. Vi tog fasta på det ovanliga hos detta vin; nämligen att det görs av druvor från gamla otuktade vinstockar. Vi vill väcka nyfikenhet och få kunden att vilja veta mer och sedan ha nåt att säga om vinet vid middagen. I kampanjen ingår förutom dagspressannonsering en flaskhalsfolder samt en tv-sponsorskap/plugg.

Här ovan ser du resultatet.

Filmsnutt finns på:

http://www.antonivanov.se/TV3_Bump_Gnarl.mov

Byrå: Kapacitum

AD: Anton Ivanov

Copy: Jesper Lörstad